Check&Giri

Check&Giri

A városi ideges. Fiat Punto 1.4 Sporting

2021. március 16. - CheckandGiri11

Ennek az autónak a története, hogy hogyan is került az egyik barátom kezébe elég ködös. A lényeg az, hogy adott volt, hogy olasz autót szeretett volna, nem nagyot városi szaladgáláshoz, de elég virgonc legyen, hogy haladni is lehessen vele. Az első próbálkozás egy Fiat Grande Punto Evo autóra esett, 1.4 105 le multiar benzines. Sajnos az összes típushibája kijött az autón ami kijöhet, így visszavételre került a sor szakszerű rendbetétel után. További kutakodás után először a Punto HGT-n akadt meg a szemem milyen olcsók és ahhoz képest egész sok élet szorult beléjük, de elvetettük mert városban az összes benzint megzabálja, ha a gázpedált kellőképpen kezelik – pedig kisebb nagyobb módosításokkal ez a motor van a Lancia Delta II HPE-ben is az előző fejezetből, gyönyörű hangja van, de 50 km 7 literbe kerül, 7 liter a pandémia idején már sok magyar forintot kér a tulajdonostól – következő lépcső pedig a Punto II Sporting faceliftes változata volt 1.4-es szívócső befecskendezéses 16 szelepes motorral 6 fokozatú váltóval. Ez a hajtáslánc ismerős lehet a Fiat Stilo Faceliftes alapváltozataiból. Küldözgettük egymásnak a különböző hirdetéseket, végül egy megragadta a figyelmét a barátomnak.


Mondogatta, ez neki nagyon tetszik. Mondtam neki, jó jó de nézz meg másik autókat is mert legalább lesz viszonyítási alapod, de jó lesz ez a kocsi, mondogatta, egyszer csak felhív, hogy menjek el vele érte, de sajnos nem tudtam. Végezetül egyedül vonatozott fel a kocsiért és mindent amit megbeszéltünk, hogy meg kell nézni egy használt autó vásárlás alkalmával azokat meg is nézte, a döntése már nyilvánvaló, hiszen ha nem hozta volna el kockáztatva mindenét szinte, akkor nem írnám most le ezeket a sorokat. Szóval hazatért a paripa, szinte egyből elhozta megmutatni. Körbelestem én is az autót, de én is elhoztam volna a kocsit, és milyen jól is tettem...volna de sajnos nem én tettem, de szerencsére Dávid barátom igen.Egy pár száraz adattal hadd untassam az olvasót! Az autó önsúlya 960 kiló körül mocorog amit nagyon lehet érezni vezetés közben, kevés tömeget kell gyorsítani és lassítani, ehhez hozzájárul persze az olaszosan harapósan fogó fék is, de ez nem fogy el nagyobb tempóról való fékezéskor sem. A 0-100 9.6 másodperc alatt van meg katalógus adat szerint, ezt tudja 16 év után is, de nem is ez a fontos, hanem hogyan adja elő. Mintha 150-nel mennénk, olyan érzés a 100-as tempó, így ki legálisan taposhatjuk ki a szemét 3. fokozatig, és az a motor, a FIRE motorcsalád 1,4-es változata, még inkább morcosabb hanggal, mint az 1.2-es igazán szép zene a fülnek 3000-es fordulat felett és könnyen az élénk tartományában lehet tartani a motort a 6 fokozatú váltójával. Szélessége, azaz keskenysége 1480mm magassága 1660mm és 3840mm hosszú. Iszonyat rövid és kicsi autó a mai forgalomban ezekkel a dimenziókkal, viszont a sporting kit rajta nagyon virgonc ábrázatot kölcsönöz a járgánynak.

20201121_151442.jpg

20201121_151500.jpg

20201121_151521.jpg

Ám a legmegmosolyogtatóbb a mai autók között a teljesítmény adatai. Mindösszesen 94 lóerő és 128 Nm hajtja előre a bódét. Manapság kétszer ennyi erőt passzíroznak bele már a B szegmens autóiba is, vagyis inkább nyomatékot, mert a kis turbós motoroknak ugyan van nyomatéke bőven...2500 és 3500-as fordulatszám között de ereje sehol sincs. Nem úgy mint a mai tesztalanyunknak. Alsó fordulatszámokon sem hagy cserben szívó motor létére, igaz a 6 fokozatú váltó is segít ebben, de ha forgatjuk a szép motorhang mellett megjön az erő is 3500 környékén és a maximum nyomatékot 4500 körül érjük el, a rendelkezésre álló ménest pedig 6000 magasságában ereszthetjük ki a karámból. Viccesnek fog hangzani de ki is jönnek, nem kell kétszer mondani, mert menni akarnak! Az autóban ülve magától értetődőnek tűnik, hogy dinamikus kis dög, de egy nála erősebb és nyomatékosabb autóval sem tudtam tartani a lépést vele szigorúan a közlekedési szabályok betartása mellett – pedig azt hittem amit én hajtok disznó módjára megy a méretéhez képest. Ki kellett ábrándulnom. De nem csak nekem. Valami biturbo Opel Insignia is azt hitte racse van, de mi csak elindultunk (nem gavallér rajttal) a lámpánál, persze mi is be akartunk férni azért :D. Igaz sár nehéz az Insignia. De mit ér az erő, ha megfojtja a súly és az euró normák ugyebár. Mert azt a kis erőgépet csak az euró 4-nek kellett megfeleltetni, úgy veszi a lapot szinte, mint egy kis karbis bowdenes gázpedálú gépezet, pedig ez már hengerenkénti szívócső befecskendezéses és elektromos gázpedálú autó (így lehetett megoldani az ASR-t). Természetesen kikapcsolható teljesen. Egyéb fícsör, hogy visszagurulás gátlóval is rendelkezik az autó, pedig sehol nem olvasni extraként ezt a bővítményt, mindenesetre a Mecsek környékén ahol leledzik a masina igen nagy hasznát veszi tulajdonosa. Extrái nem merültek ki csak ebben. Vezető oldali állítható deréktámasz, bőrözött multi kormány, két zónás klíma a Sporting verzióhoz dukáló kagylósított első ülések, elektromos első ablakok és az elmaradhatatlan Fiat extra a City szervó gombja tarkítja az utasteret. Ami megkülönbözteti az alap Puntotól az a fehér számlapos műszerfal. Filléres dolog, de nagyon fel tudja dobni a belteret ez a részlet. A konkrét autóba kicsit több mint kétszáztízezer kilométert gurítottak bele, de letagadhatná. Főleg annak tudatában, hogy kevesebb futással is több Fiaton a lakkozás fele hiányzik, és/vagy a küszöbök felét vagy egészét visszahódította már a természet.


Tettem említést a menettulajdonságairól, viszont hadd részletezzem kicsit milyen is volt a volán mögött ülni. Röviden: vigyorgás, vicsorgás, eszement hajsza a kétszer akkora monstrumok között (amik a mai középkategória autói), motorhang muzsika hallgatása szieszta végétől fiesztáig(3-tól 6-ig) mert elforog ó milyen könnyen elforog addig te jó ég, ott érzi csak igazán elemében magát és ezért mi is az utastérben az előbb említett reakciókkal karöltve. Ennek az autónak nem szabadna így mennie. De gyári, semmi nem lett benne piszkálva. Most egy A160-as mercit hajtok 102 lóerővel és 150 Nm-nyi nyomatékkal azt hittem eddig micsoda erőgéppel van dolgom, kicsit több mint egy tonna felett nem sok autó fürgébb nálam a városban. De ez a városi ideges 1.4 Punto Sporting 50 méter alatt 70-et vert rám. Na jó kicsit túlzok de már bottal ütöttem a nyomát 2 kanyar után és nem mentünk többel, mint a megengedett. Tényleg nem. A másik meghökkentő dolog az az volt, miként fordul kanyarokban a verda. Elől McPherson hátul merev híddal amit művel az autó enyhén túlhasznált LingLong nyári papucsokon azt az anyósülésről elég nehéz volt elhinni.

20201121_151649.jpg

20201121_151611.jpg

20201121_145826.jpg

Nem dülöngélt, kormány elfordításra pontosan és sokéves kisautó létére egész élénken reagált. Nagyon úgy hangozhat, hogy egy Fiat Puntotól hasra esek, menjek üljek be egy „rendes” autóba ami általában Merci, Audi, BMW, szerencsére Dél-Dunántúlon nagyon vegyesen találhatók úton útszélen parkolókban különbnél különb márkájú és típusú autók, néha már azt veszem észre túlsúlyban vannak az olasz csodák. Persze én elfogult vagyok szívem csücske a déli gyártók autói, hiába Merciben és Audiban töltöttem az útjaim nagy részét amik nem voltak lefosott kilométerkövek, nagyon jó állapotú fiatalabb járgányok voltak többször annyi lóerővel és ég egyszer annyi nyomatékkal de meg lehet szokni az erőt és unalmas autók voltak mind szinte kivéve egyet, amiről remélem tudok írni pár sort a jövőben. Nagyon elkanyarodtunk a fő csapásvonaltól, a lényeg az, hogy Fiatalként (ezért a szóviccért elnézést kérek) nem a kényelmet szeretem, a nagy hangrendszert és a 6 zónás klímát, konzervatív formát az autóban, hanem a merész íveket, a motor lelkes hangját, az olykor kényelmetlen kisautókat amikben mindig vigyorognom kell, mert nem hiszem el hogy befordul, azt sem hogy még beférek arra a helyre amit kinéztem, és ha kell oda lehet érni vele sebesen bárhova, és mégis elfordul és mégis befér ez a kis dög.

Megmozgat valamit a barátomban is aki megvette és lelkesen hajtja, törődik vele azóta is. Nem telik úgy el beszélgetés, hogy ne mesélne merre furikázott és hogy szereti a masinát. Rákívántam én is a rövid menetpróba alatt, de van már kiszemelt. Kicsit laposabb, kicsit szélesebb, hosszabb, viszont 3 ajtós és ugyan az a hajtáslánc is kapható hozzá mint a Punto Sportinban van. Egy biztos. Lelkesebb nem lesz mint ez az 1.4 nagyon siet.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://checkandgiri11.blog.hu/api/trackback/id/tr416466010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása