A jelenlegi helyzetben ha valaki olcsó pénzből szeretne valamire való használt autót vásárolni nagyon körül kell néznie a piacon mielőtt letenné voksát egyik másik márka, típus, konkrét autó mellett. Válogatásra egyre kevesebb lehetőség adódik, mivel a használt autó árak már az előző években is elindultak felfelé egyes márkáknál és típusoknál, de most gyorsul ennek az üteme. Fél millió forint alatt a felhozatalt látva inkább a válságautó fogalom jutott az eszembe, viszont volt pár típus amik némi színt vittek az egyhangú lerozzant jármű tömkelegbe ezen árszegmensben. Vegyük sorra azt a 10 autót, melyek ma 2021 tavaszán beleférnek az árba, fenntartásuk nem horror összeg és különböző variánsaik között lehet válogatni a használt piacon:
Volkswagen Lupo/Seat Arosa
A német gyártó mini autója jó választás lehet azok számára, akiknek nem számít a csomagtér és a hátsó lábtér, viszont a fogyasztás és a gazdaságos fenntarthatóság annál inkább. A fogyasztáshajhászóknak a 3l kivitel a legszerencsésebb választás 1.2 PD TDI 3 hengeres dízel motorral, könnyített karosszériával, belső térrel, némi aero trükkel. Ám az alap 1.0 benzines sem eszi le a nadrágot az emberről, viszont ettől a motortól ne várjunk semmilyen dinamikát, se 100 fölötti utazó tempót. Lendületesebb haladáshoz az 1.4-es 8 szelepest, vagy a 16 szelepes sport változatot ajánlom. Sajnos ha a GTI-re fáj a fogunk ahhoz tovább kell gyűjtögetni. Seatból nincs GTI, viszont a facelift után egész pofás lett. Merészebb formára vágyóknak is akad még a használt piacon belőlük.
Volkswagen Polo Mk4/Seat Ibiza Mk3
A kitűzött árba belefér a VW kisautójának 4. generációja alap motorokkal, mint az 1.2 és az 1.4 8 és 16 szelepes változatai. A Lupohoz képest több helyünk van, kicsit kulturáltabb az utastere viszont ezekkel a motorokkal nem lesz jobb menés. Seat Ibizából a testvérmodellből is, hasonló adottságú autókból szemezgethetünk, viszont az MK2-es Ibiza szerintem messze dögösebb mint a Polo. Innentől ízlés kérdése melyikre esik a választás.
Renault Clio 2
A Renault Clio második generációjából a facelift előttről 1.2-es és 1.4-es motorú autókból a legtöbb, lélektani határunk alatt maradnak és a legtöbb dízel is. A facelift utáni modellekből jobb állapotút nagyobb eséllyel az 1.2-es választékból foghatunk ki. Van sok 1.5 dízel is, viszont látszatra nem mindig hinném el a 250k körüli futást. Rengeteg Clio szaladgál az utakon a második generációból, alkatrész utánpótlása jó és a bontókban találni hozzájuk amit szeretnénk.
Renault Megane 1
Talán ez az egyetlen típus felsorolásunkban, amelynek szinte bármilyen felszereltségét és motorvariánsát választhatjuk anélkül, hogy túllógna a lábunk a takarónkon. Számomra egészen kívánatos a Coupe kaszni a Megane 1-ből, különösen a kétezres motorral. Meg lehet kaparintani egy ilyet is 500 ezer alatt, csak jókor kell rákeresni különböző oldalakon. Igaz a legtöbb embernek a kombi vagy a szedán változat kelti fel érdeklődését, dízel, benzin, változó teljesítményszintekkel érhető el belőlük a kompaktok mellett. A maga idejében biztonságos autónak számított. Utas és vezető oldali oldal lékzsákokkal is lehetett kapni.
Fiat punto II
Írtam egy Fiat Puntoról nem olyan rég, csak az egy sporting kivitel volt a facelift után, ami kicsit drágább mint a limit összegünk. Ami beleférhet az alap 1.2 8 szelepes és 16 szelepes esetleg a facelift előtti sporting változat és az 1.9 szívó és közös nyomócsöves dízelek alacsonyabb teljesítmény szinttel a 2. szériából. Óva intenék mindenkit az 1.3 Mjet dízeltől. Ha vigyázott is rá az előző tulaj, bármilyen hiba előfordulhat az erőforrással ami súlyos anyagi költségekkel járhat. Van 5 és 3 ajtós kivitel is, a 3 ajtós fara dögösebb az 5 ajtós testvérénél viszont a beszállás hátra körülményes tud lenni. Városi furikázósnak én az 1.2 16 szelepes verzióját ajánlanám, mindenre elég az ereje, agilis jószág.
Opel Corsa C
Az Opel harmadik generációs kisautójából nem nagyon válogathatunk motorok terén, 1.0, 1.2 benzines és 1.7 dízel üzemű erőforrású autók vannak árhatárunk közelében, amik nem látták a világ összes kilométerét és nem volt annyira megtörve. Az előző generációsból kevés épen és szépen megmaradt példány található, valamint elég gyenge volt a töréstesztjük amikor kijöttek. Akinek ez annyira nem számít 4-500 ezer forint körül találhat szépen megőrzött példányokat.
Peugeot 406
Pár éve szemeztem már ezzel a típussal, persze lehet azért, mert a Taxi című filmben amit gyerekkoromban rengetegszer láttam, egy ilyen fehér csodával csapattak Marseille utcáin. A mai napig dögösnek látom a szedán változatát, létezett belőle kombi is amiben óriási hely lehet, de a lépcsős hátúban is el lehet férni csomagokkal együtt. A V6-os modelleken kívül szinte bármilyen erőforrással választhatjuk a 406-ost és nem tudunk nagyon mellé nyúlni. A korrózió sem ette meg a karosszériáját és az 1.6-os alapkivitelen kívül tudom ajánlani 1.8 benzinestól 2.2 benzinesik és létezett 2.1 Td is még a HDI előtti időszakból.
Mazda 323 BJ
A 323-as Mazdáról először a menő bukólámpás változat jut mindig az eszembe, de azokból keveset találni a hirdető oldalakon és eléggé megette őket már az idő vasfoga. A BA sorozat V6-osa izgalmas választás lehet aki kisautóban keres viszonylag nagy motort és szép hangot a motorház fedél alól megfizethető áron. Ám biztonság ügyileg nem áll a helyzet magaslatán. A BJ széria már biztonságosabb konstrukció, viszont a rozsdásodásra itt is figyelni kell a használt autó vásárlás során. Egy nem széthajtott szinte rozsdamentes példány már bele tud férni a keretösszegünkbe.
Škoda Fabia Mk1
Sokak válasza használt autóra városba viszonylag alacsony fenntartási költséggel a Škoda Fabia első generációja, az enyém is. Viszont félmillió forintig csak az alapmodellek: 1.2 6 és 12 szelepes változata és 1.4-es városi ragadozók között választhatunk. Ami kárpótolhat minket az az, hogy vannak öt és négy ajtós, valamint kombi karosszériájú példányok is a használt piacon viszonylag megkímélt állapotban. Mondanom sem kell, mindent lehet hozzá kapni ami szervizeléséhez szükséges több ársávban is és a bontók sem szűkölködnek az alkatrészhiánytól Fabia téren.
Ford Ka 1
Ha valaki városi kisautót szeretne, nem lehet szó nélkül elautóKazni a Ford első generációs kisautója mellett. Az összekuporgatott pénzünkből jó állapotú szervós 1.3-as benzinest viszonylag könnyű lesz találni, de kicsit több keresgéléssel egy napfénytetős kivitel is ütheti a markunkat, ha arra esik a választás. Fordosan jó váltó, élénk pörgős motor és bohókás belső vigasztal a nagyon szűkös helykínálat miatt, főleg hátul. Az igazi spiritusz azonban a StreetKa és a SportKa kocsiKakban van. Megkapták az első generációs Focus 1.6 Zetec motorját és kicsit vadabb, dögösebb formát rajzolt nekik a Pininfarina stúdió.
Remélem segítségetekre volt ez a 10 bekezdés 10 különböző autóról arra az esetre, ha 500.000 forint körül nézegettek használt autókat. Ez a lista az én ajánlásom, hogy mit tartok ma 2021 tavaszán a legjobb vételeknek a keretösszegen belül. A sorrend csak a véletlen műve, azt mindenki maga döntse el, melyik autó a neki való legjobb választás :). Mindegyik jármű kötelező és fakultatív velejárókat vonz magával, tehát rá kell számolni még az átírás és eredetvizsga összegét és egy átvizsgálás, esetleg olajcsere és vezérlés csere sem árt, ha biztosra akarunk menni.